A portrait of philosopher and political scientist Jaroslav Šabata made on the occasion of his 80th birthday. The leftist intellectual casts his mind back with candour on key moments of his life spanning the country’s post-war history: the Prague Spring, his imprisonment, Charter 77, the split in the Civic Forum in Brno and the break-up of Czechoslovakia.