Portrét filozofa a politologa Jaroslava Šabaty vznikl u příležitosti jeho osmdesátin. Z pozice levicového intelektuála otevřeně vzpomíná na klíčové momenty svého života, jež se proťaly s poválečnými dějinami této země: na Pražské jaro, své uvěznění, Chartu 77, rozpolcení Občanského fóra v Brně i na rozdělení Československa.