The Window
Uruguayan writer Antonio Larreta plays an old man who, though he may have one foot in the grave, can still be fired up by the vision of a lovely young woman. This modest, optimistic work, awarded at the Valladolid IFF, shows that even the last days of a person’s life can be enjoyed to the full.
Antonio, who is so old that 60 days seem like an eternity, waits at his idyllic country farm for a visit from his son. The son knows that his father may not be around much longer, but that doesn’t prevent petty disagreements, or an old man’s stubbornness which enables Antonio to do whatever he wants. Why should he dwell on the past when everything in his midst offers him so many ways to enjoy himself? Here, sour prospects quite naturally coexist with sunny moods, however, there’s no sense of naïve optimism. Similar to Lindsay Anderson in The Whales of August (1987), Sorin demonstrates that old age, despite its infirmities, can be extremely rewarding, even if the movie’s younger protagonists (or viewers) may not understand this. However hackneyed it may seem, the hero’s every step offers a reason to rejoice and, like the creaking of a door or the natural respect of those closest to him, adds to the cosy atmosphere of the film.