Calvary
Reuniting The Guard star Brendan Gleeson with writer-director John Michael McDonagh, this masterful follow-up features Gleeson as a tough-minded Irish priest marked for death by one of his parishioners. The film offers a mordantly funny survey of small-town iniquity that morphs, almost imperceptibly, into a deeply felt lament for a fallen world.
Writer-director John Michael McDonagh and actor Brendan Gleeson made a big splash with 2011’s The Guard, which offered little indication of the depths of humor, compassion, despair and grace they would achieve in their next collaboration. From the shadows of a confessional, an unseen man tells his local priest (Gleeson) how he was sexually abused as a child, a crime for which he will exact retribution in the most irrational way imaginable. "There’s no point in killing a bad priest,” he says. "I’m going to kill you because you’re innocent.” What follows is an existential detective story of sorts, or perhaps an Agatha Christie whodunit by way of Hitchcock’s I Confess, in which the priest goes about his coastal village, tending to his flock while a seven-day clock ticks quietly away in the background. What he finds is a community steeped in anger, disappointment and a near-total indifference to contemporary questions of faith.