For his latest film, one of today’s most expressive filmmakers moved from Texas to Louisiana where his “photographic” eye focuses on folk living on the fringes of society. Here he confirms his remarkable talent for observation and his ability to present a respectful, nonjudgmental glimpse into an internal world of wounded souls. The picture was presented in this year’s Un Certain Regard section at the Cannes IFF.
Roberto Minervini (b. 1970, Fermo, Italy) established himself in the United States as a photographer, filmmaker, music producer, and educator. He earned a master’s degree in media studies from The New School in New York City. Currently he is a doctoral candidate in film history at Spain’s Universidad Autónoma de Madrid. Considering its themes and esthetic, Stop the Pounding Heart (screened at the 2013 KVIFF immediately after its premiere at Cannes) is an apposite finish to the Texas trilogy that the Italian filmmaker began with the road movie The Passage (2011) and the solitude study Low Tide (2012). Prior to the trilogy, Minervini made several shorts and cooperated with musicians from the electronica scene, among others the duo Funkstörung. The Other Side is his latest feature.