Island City
The director uses contemporary Bombay as a backdrop for three stories evoking a range of moods. Anything can happen here – first, there’s an ordeal involving a dark vision of the future, then a naïve fad breaks out over a TV soap opera featuring Bollywood-style romance, and, finally, a young woman’s wistful disappointment, so reminiscent of the unhappy seamstresses of old melodramas.
In the first of the movie’s three loosely-connected stories, a massive firm dubbed Systematic Statistics has now taken charge of its employees’ free time as well. It’s no wonder that, after a day of strictly organized fun at an entertainment center, pusillanimous office worker Mr. Chaturvedi loses it. The tragicomic tale that follows this sarcastic dystopian vision is introduced by a scene in the hospital, where Mr. Chaturvedi’s coworker Anil lies in a critical condition, one of the victims of his drastic revolt. Anil’s contrite family decide to pass the time without him, watching their newly-purchased TV set. A soap opera has just begun, starring a dreamy and noble hero, and Anil’s wife, sons, and grandma can’t take their eyes off him. The pedantic, ever-haranguing Anil comes out of the comparison smelling like anything but a rose… In the melancholy final story, gentle and quiet Aarti is dissatisfied with her brute of a partner, and so she begins setting her hopes on letters from an unknown admirer. Who could this sensitive soulmate be?