Spoor
The desolate Czech-Polish border region becomes a blood-stained battleground in a stand-off between animal-lover Janina Duszejko and a group of callous gamekeepers. Mysterious disappearances and bizarre deaths, however, might convince the local community that Nature can’t be abused indefinitely. Agnieszka Holland’s film successfully defies all genre classifications.
Covered with dense forest, the Czech-Polish border region might at first seem like a place where man and nature thrive in harmony. In Agnieszka Holland’s genre-defying film, however, the desolate landscape is quite the opposite, a battleground where two world views come into conflict. The enterprising, eccentric Janina Duszejko (Agnieszka Mandat) loves animals and is highly critical of the hunting and poaching that goes on both in and out of season. Duszejko believes that killing animals is tantamount to murder. Yet the quirky woman has her opponents – the gamekeepers, whose ranks include local dignitaries, police officers and a priest. When mysterious disappearances and bizarre deaths start to occur in the vicinity, it looks as if Nature herself is taking her revenge. Insurrection comes from unexpected quarters – and things become as perilous as the corrupt system is cynical. The structure of this thriller is equally elusive, diluting the tension with malicious black humour. The film brought the director the Alfred Bauer Prize for artistic merit at this year’s Berlinale.