A Woman’s Life
Normandy 1819. Educated in a convent, young adult Jeanne is happy to marry a country nobleman, but when things go south she is unable to properly respond to his brutality and infidelity. Her disenchantment gradually transforms into the loss of illusion, but even as she grows older Jeanne fails to learn to fight. Stéphane Brizé’s excellent adaptation of the Guy de Maupassant novel competed last year at Venice, winning a FIPRESCI Prize.
Normandy 1819. After finishing school at a convent and with her childhood ideas still intact, Jeanne returns to her family at their country château. Heeding their counsel, she marries a local viscount and believes she will grow to love him. Soon enough, however, her husband reveals himself to be a brazen cheat and a brute, and gradually Jeanne’s innocent illusions give way to harsh reality. She concentrates her affection on her beloved son but disappointment is once again all that awaits her. In their adaptation of the novel of the same name by Guy de Maupassant, the filmmakers succeed in capturing the milieu of France’s rural nobility after the return of the Bourbons, but their true talent lies in employing concision and uncommon sensitivity to create a portrait of a young woman on the threshold of adulthood whose ideals are subsequently dashed. Naïve and immature, Jeanne is at a loss how to adapt her notions of life’s values to the vicious relationships she encounters. Rebellion is so foreign to her nature that she remains pure even amid misery and humiliation. The director found an ideal interpreter for the role of Jeanne in Judith Chemla, a stage actor who usually appears in movies in supporting roles.