Andrzej Wajda: Let’s Shoot!
The documentary captures the two-month working process of 81-year-old Andrzej Wajda while shooting exteriors for Katyn, a film that reflects the tragedy of his own family. More than just a close-up look at his masterful management of a massive shoot, the eloquent fragments compose a portrait of this exceptional creator, winner of an Academy Honorary Award in 2000.
Realized by four former Andrzej Wajda students, the movie follows the titan of Polish and world cinema during the two-month shooting of his film Katyn. Their careful observations take in the director’s daily work routine, which involves, as he himself notes at one point, managing a huge enterprise and taking responsibility for everything that happens. We see him correcting acting performances and camera angles, and not even the smallest imperfection in a crowd scene escapes his notice. Katyn’s tragic topic deeply touches Wajda, whose own father was killed during the massacre, and influences the overall tone and impact of this documentary, giving it a deeper dimension. The aptly chosen musical arrangements, in which motifs of subdued pathos weave through virtually the entire film, contribute to this effect, as does having the director generally speak off-camera. His individual considerations thus interlink more clearly, and Wajda emerges from the documentary as a formidable thinker and strong creative personality.