Zběhové a poutníci
Podobenství zobrazující zlo v nejrůznějších podobách na pozadí dvou světových válek minulého století a den po fiktivní jaderné katastrofě.
Film Juraje Jakubiska Zbehovia a pútnici vznikl v době, kterou nemůže a ani nechce zapřít. Přímo do filmového vyprávění, které podle všech příznaků mělo dosud povahu fikce, najednou vtrhly filmové obrazy, zachycující stav země a nálady lidí po vpádu vojsk Varšavské smlouvy do Československa v srpnu 1968. Také díky těmto obrazům se původní tři filmové povídky spojily do jednoho celku. Dnešní divák už přestává vnímat hranici oddělující jeden příběh od druhého, hranici mezi filmovou fikcí a dokumentárními záběry, a jednotlivé obrazy spojuje do jedné velké grandiózní metafory zla.
Zakomponování dokumentárních pasáží do filmu způsobilo, že putoval do trezoru. A jako by to nestačilo, neví se, kam se ztratil negativ filmu. Po dlouhých letech už nikdo nevěřil, že by se mohl někdy najít, ale jen šťastnou náhodou se nedávno přece jen našel ve studiu Columbia Sony Pictures v Los Angeles, a tak může divák konečně vidět tento film o zlu v obnovené premiéře celý.