Na tomto světě
Příběh mladých Afghánců Jamala a Enayatullaha, kteří se rozhodnou opustit Pákistán a odjet do Anglie za vidinou lepší budoucnosti, získal na letošním MFF v Berlíně Zlatého medvěda. I v tomto případě režisér snímku Michael Winterbottom umně stírá hranici mezi hraným a dokumentárním filmem.
Režisér loni uváděného snímku Nonstop party Michael Winterbottom si tentokrát zvolil pro svůj film zcela odlišné téma, i když jeho forma zůstává stejná. I v tomto případě však umně stírá hranici mezi hraným a dokumentárním filmem. Mladí Afghánci Jamal a Enayatullah jsou bratranci, kteří žijí v pákistánském městě Péšaváru, na hranici s Afghánistánem. Jamal je sirotek, pracující v cihlářské fabrice a bydlící v uprchlickém táboře. Enayatullahova rodina rozhodne, že bude poslán do Anglie za vidinou lepší budoucnosti. Jamal je přesvědčí, že chce jet se svým bratrancem, a protože je to levnější, rozhodnou se pro cestu po souši. Poté sledujeme krok za krokem útrapy a rizika, které oba podstupují, aby dosáhli anglických hranic. Snímek je jakousi esencí zkušeností, které dnes a denně zakoušejí zástupy odvážných a vynalézavých uprchlíků hledajících lepší život. Jejich pokusy však bohužel velmi často končí tragédií. Snímek získal hlavní cenu Zlatého medvěda na letošním filmovém festivalu v Berlíně.