Ford Transit
Strhující dokumentární film představuje mladíka Rajaie, jednoho z řidičů několika set bílých dodávek Ford Transit, které spojují coby oficiální taxislužba Ramalláh s východním Jeruzalémem. Poutavé road movie je zároveň originálním pohledem na izraelsko-palestinský konflikt.
Stovky bílých dodávkových vozů značky Ford Transit, které dříve používala izraelská armáda, začaly být před několika lety využívány coby taxislužba spojující Ramalláh s východním Jeruzalémem. Jediný povolený dopravní prostředek přes okupovanou zónu využívají denně stovky cestujících, kteří jsou nuceni zanechat svá auta před zátarasy ohraničujícími ostře sledované území. Režisér strhujícího dokumentárního road movie si vybral jednoho z řidičů - mladíka jménem Rajai - a posadil se vedle něj s kamerou namířenou na sedadla pasažérů. Několik desítek krátkých vyjádření na téma izraelsko-palestinského konfliktu propojil záběry Rajaiova každodenního boje o prostor zpoza volantu, pozorováním autentických reakcí pasažérů a jakoby náhodně zaznamenanými výseky vypjaté reality, obklopující trasu Fordu. Pozoruhodný snímek režiséra palestinského původu si odbyl světovou premiéru na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu IDFA 2002 a získal Cenu FIPRESCI na letošním ročníku festivalu dokumentů v řecké Soluni.