Aro Tolbukhin: V mysli vraha
V rovině filmové reflexe o pravdě a mystifikaci vyprávěný skutečný příběh maďarského emigranta Aro Tolbukhina, který roku 1982 v Guatemale v misijní nemocnici upálil zaživa sedm lidí a byl odsouzen k trestu smrti.
Roku 1982 Maďar Aro Tolbukhin upálil zaživa sedm lidí v misijní nemocnici v Guatemale. Po svém zadržení vzal na sebe vraždy dalších 17 žen, které byly všechny těhotné a které během 15 let údajně zavraždil na svých cestách jako námořník. Vyšetřování případu, kterého se ujmou vrahův advokát a psycholog, však Tolbukhinovo tvrzení zpochybní. Ještě než je na Tolbukhinovi vykonán rozsudek smrti, uskuteční s ním rozhovor francouzští dokumentaristé Lise Augustová a Yves Keetman, kteří natáčejí pětidílný cyklus o trestu smrti. Augustová a Keetman, fascinovaní rozporuplným vrahem, natočí rozhovory s řadou lidí, kteří s ním přišli do styku. Vzniká strhující kompozice, jdoucí ke kořenům člověka se záhadnou a komplikovanou minulostí, k pramenům jeho obsesí a narušené životní rovnováhy. Film o 42letém vrahovi, který v 16 letech, v době sovětské invaze do Maďarska roku 1956, emigroval z vlasti a přidal se k francouzským jednotkám v Alžíru, odkud o rok později dezertoval do pouště, jež je i s démony v jeho duši po ztrátě milované sestry-dvojčete permanentně obsažena, v mnohovrstevnaté kompozici ústí v reflexi o pravdě a mystifikaci, stejně jako o dramatické symbióze nejryzejších lidských citů a násilí.