Půlnoční filmy
Mimořádně poutavý dokument o šestici filmů, které změnily tvář americké kinematografie sedmdesátých let. El Topo, Noc oživlých mrtvol či Mazací hlava patřily k tzv. půlnočním filmům - kultovním nízkorozpočtovým snímkům, které spojovala mizivá dávka respektu vůči sexuálním, náboženským či jakýmkoli jiným tabu.
Co mají společného filmy El Topo Alejandra Jodorowského, Noc oživlých mrtvol George Romera, Pink Flamingos Johna Waterse, The Harder They Come Perryho Henzella, Mazací hlava Davida Lynche a The Rocky Horror Picture Show Richarda O’Briena? Všechny se doslova přes noc proměnily ze zcela neznámých filmů ve snímky kultovní prostřednictvím revolučního fenoménu americké kinematografie 70. let – tzv. půlnočních filmů, představených v dokumentárním snímku Stuarta Samuelse. Radikální experimenty s žánry a porušování sexuálních, náboženských a dalších tabu tehdy nalezly značnou odezvu mezi mladými lidmi, kteří stejně jako jejich vrstevníci z jiných částí světa právě podrobovali radikální revizi hodnoty poválečné společnosti. Navštěvování půlnočních projekcí se z módní záležitosti vcelku rychle stalo společenským rituálem, jak dokládají nejen dobové záběry kin našlapaných odvázanými diváky, ale i režiséři půlnočních filmů vystupující v dokumentu, který byl uveden na letošním festivalu v Cannes.