Šílení
„Filozofický horor“ režiséra a výtvarníka Jana Švankmajera využívá motivů z děl Edgara Allana Poea a markýze de Sade. Svébytná úvaha o úloze svobody v lidském životě i společnosti je příznačně situována do blázince, který je alegorií našeho současného světa. Jste tu jako chovanci, zaměstnanci, nebo ředitelé?
Ve filozofickém hororu vychází legendární český režisér z dvojice svých oblíbených autorů – Edgara Alana Poea a markýze de Sade. Osobnost proslulého libertina se do bizarního vyprávění prolíná prostřednictvím postavy nazvané Markýz, která naivnímu a duševně labilnímu mladíku Jeanovi nabídne útočiště ve svém zchátralém zámku. Odtud se Jean dostává do blázince, jehož svobodomyslný ředitel Murllope mu údajně může pomoci zbavit se obsedantní noční můry. Důležitou roli ve vyprávění hraje i půvabná Charlota, jež je zároveň obětí i svůdkyní, i původní ředitel ústavu, přísný Coulmiere. Vyprávění, jehož bizarní atmosféru dotvářejí animace reálných předmětů, je disputací o svobodě, jejíž nadbytek či nedostatek působí škodlivě: nejhorší je ovšem kombinace nevýhod obou zmíněných přístupů, která se naneštěstí uplatňuje právě „v blázinci, jímž je současný svět“.