Třináctka
Černobílý snímek Gely Babluaniho, gruzínského režiséra, jenž žije ve Francii, získal na MFF v Benátkách 2005 cenu za nejlepší hraný debut a na letošním festivalu Sundance obdržel World Cinema Jury Prize. Jeho hrdinou je mladík, který se ocitá v podivném světě, kde se hraje ještě podivnější hra o život.
Hrdinou příběhu, který připomíná rané filmy Bressonovy a Wendersovy, je mladík Sebastien (hraje ho Georges Babluani). S vidinou, že si vydělá spoustu peněz, vstoupí do podivného světa za zavřenými dveřmi, který připomíná noční můru a kde se hraje ještě podivnější hra o život. „Často se mi vracejí vzpomínky z dětství,“ říká režisér. „Zafixované obrazy jsou jako paprsky světla protínající temnotu. Jsou vždy nejasně přítomné, ale když se pokouším znovu objevit jejich panenskou kvalitu, postrádám přitom pocit nevinnosti z dětství.“ Originální černobílý snímek ve stylu „film noir“ je pozoruhodnou výpovědí o lidech, jejich aroganci, zlobě i strachu.