Poslední blázen
Letní krajina, čas prázdnin, dětský hrdina… Namísto spočinutí v idyle dětství nás tvůrce nutí sledovat jitřivé drama malého Martina, který se na své cestě za poznáváním světa nemá o koho opřít. Bressonovsky asketické líčení důsledně zachovává perspektivu jedenáctiletého chlapce.
Drama jedenáctiletého Martina vychází z knihy kanadského autora Timothyho Findleye, který své zamyšlení nad nelehkostí dětství situoval do prostředí vyšších středních vrstev v Kanadě 60. let. Ve filmu se ocitáme na venkovské usedlosti v současné Francii – i tam už zhoubně doléhá rozklad všech tradičních hodnot. Léto, začátek prázdnin, kulisa krásné přírody, jenže malý Martin je odsouzen k tomu, aby z pozice samotáře sledoval zlověstné projevy a ještě zlověstnější důsledky deformovaných vztahů uvnitř rodiny. Režisér zásadně dodržuje perspektivu dítěte, jež řadě souvislostí nerozumí, a tak v něm napjaté situace, jakým je neustále vystavován, vyvolávají o to větší úzkost. Tou, již už nemůže unést, je hrozba prodeje rodinného domu, ztráta posledního opěrného bodu. Čin, ke kterému se Martin odhodlá, je osvobozující a zároveň sebezničující.