Poslední filmové představení
Adaptace románu Larryho McMurtryho (dnes známého jako spoluautora scénáře zfilmované povídky Annie Proulxové Zkrocená hora, 2005) se odehrává na sklonku 50. let v ospalém texaském městečku. Teskné vyprávění o okamžiku, kdy se nevinnost bolestně a trapně mění ve zkušenost, je mistrovským dílem „cinefila nového Hollywoodu“ Petera Bogdanoviche.
Počátek 50. let. Sonny a Duane prožívají poslední středoškolský rok. Sní o holkách a nejasné budoucnosti, ubíjejí čas v herně starého Billyho, nevyhnutelně je však dostihne nutnost loučení. Zvlášť když v chátrajícím texaském městečku právě krachuje místní kino, s nímž mají spojeny klukovské vzpomínky a jehož posledním představením je Hawksův western Červená řeka (Red River, 1948). Druhý den Duane narukuje do Koreje: do neprobuzené, rozespalé maloměstské atmosféry vstupují „velké“ dějiny... Přestože Bogdanovichův snímek (přepis románu Larryho McMurtryho, dnes známého především jako spoluautora scénáře zfilmované povídky Annie Proulxové Zkrocená hora, 2005) v mnohém předjímá téma snímku Americké graffiti (r. George Lucas, 1973), odkazuje stroze nostalgickým černobílým materiálem, žánrem klasicky vystavěného dramatu i volbou zmíněného Hawksova filmu až ke klasickému Hollywoodu. Teskné cinefilské vyprávění o okamžiku, kdy se nevinnost bolestně a trapně mění ve zkušenost, získalo herecké Oscary představitelům vedlejších rolí Cloris Leachmanové a Benu Johnsonovi. Bogdanovich o devatenáct let později realizoval volnou variaci nazvanou Texasville (1990).