Americké graffiti
Curt, Steve a John právě dokončili střední školu, skutečná zkouška dospělosti je ovšem teprve čeká během jediné letní noci roku 1962. Rodné maloměsto se stává prostorem plným vzrušujících výzev, jež vedou k deziluzi, bolestnému sebepoznání i osvobození. Retro plné písniček je druhým filmem George Lucase a prvním diváckým úspěchem generace nového Hollywoodu.
Curt, Steve a John právě dokončili střední školu, skutečná zkouška dospělosti je ovšem teprve čeká během jediné letní noci roku 1962. Původně si chtějí jen nezávazně užít s auty, děvčaty a rockovou hudbou. Rodné maloměsto se však stává prostorem plným vzrušujících výzev, jež vedou k deziluzi i bolestnému sebepoznání... Autenticky působící retro, natočené v exteriérech během devětadvaceti nocí, bez pevného scénáře a s převážně neznámými herci, se strefilo do nálady publika a stalo se prvním finančním úspěchem nové tvůrčí generace. Ocenění se filmu dostalo i v „oficiálních“ kruzích (pět nominací na Oscara včetně ocenění za nejlepší film). Postava Curta v podání Richarda Dreyfusse je spjata s autobiografickou a zároveň mytologickou situací, již Lucas nazývá „únikem z klece s otevřenými dvířky“: podobně jako předtím hrdina debutu THX 1138 či Luke Skywalker z trilogie Star Wars si i Curt musí uvědomit sám sebe a osvobodit se od svých omezení.