Poslední vlak
V roce 1942 se nacističtí pohlaváři rozhodli definitivně „vyřešit“ i otázku berlínských Židů. Pod záminkou ochrany před bombardováním byly celé židovské rodiny nakládány do vlaků a odváženy do místa, odkud nebylo návratu – do koncentračního tábora Osvětim. Tragičtí hrdinové komorního vyprávění se během pěti děsivých dnů pokoušejí v těsném a dusném prostoru nákladního vagonu, bez jídla a pití, neztratit naději, rozum a lidskou důstojnost.
Berlínská železniční stanice Grunewald. Právě na tomto místě začíná vzpomínka na tragické příběhy berlínských Židů, které v roce 1942 svedlo dohromady Goebbelsovo rozhodnutí zbavit „definitivně“ metropoli jejich přítomnosti. Pod záminkou ochrany před bombardováním byly celé židovské rodiny nakládány do vlaků a odváženy do místa, odkud nebylo návratu – do koncentračního tábora Osvětim. Několik dní trvající cesta v dusných nákladních vagonech, bez jídla a pití, pod dohledem ozbrojených, lhostejných stráží, se nemohla obejít bez ztrát na životech. Do zmučených myslí se pozvolna vkrádá tušení, že to je jen začátek konce… Tragickými hrdiny, kteří se v jednom takovém vagonu pokoušejí během pěti děsivých dnů neztratit rozum, naději a lidskou důstojnost, jsou slavný boxer Henry Neumann, zpěvák Jakob Noschik, šestnáctiletá Ruth Zilbermannová… Kdo z nich přežije? Joseph Vilsmaier, kterého proslavilo válečné drama Stalingrad (1992), nabízí spolu se svou manželkou, režisérkou a herečkou Danou Vávrovou, komorní drama evokující tragédii holocaustu. Film svým tvůrcům získal v loňském roce zvláštní Bavorskou filmovou cenu.