Úkladná vražda
Samurajské drama s prvky politického thrilleru sleduje krátký život Hačira Kijokavy, mnoha talenty obdařeného samuraje, z něhož se ale stane prodejný zabiják. Černobílý cinemascope, hudba Tôrua Takemicua a choreografie soubojů – přinejmenším tři důvody, proč na tento film prostě nelze zapomenout.
První historický snímek Masahira Šinody sleduje krátký, leč pozoruhodný život Hačira Kijokawy, mnoha talenty obdařeného samuraje, který se rozhodl využít dobu zvratů a nestability šedesátých let devatenáctého století k prosazení svých vlastních mocenských ambicí. Samuraj lavírující mezi dvěma politickými frakcemi – císařem a šogunátem Tokugawa – symbolizuje úpadek mravnosti svého stavu: z ctnostného a loajálního bojovníka se vyvinul nelítostný a prodejný zabiják vyznávající kupecký přístup k životu. Charizmatický Kijokawa během své hry s ohněm neodvratně dospěje k vlastnímu konci, ale jeho násilná smrt je jen špičkou ledovce: rozklad společnosti nakazil i jeho nejctnostnější vrstvu – samuraje. Samurajské drama s prvky politického thrilleru je v jistém smyslu tím nejnihilističtějším milníkem typicky japonského žánru. Skvostná vizuálnost černobílého cinemaskopu, enigmatická hudba Tórua Takemicua a choreografie soubojů podtrhují fakt, že na tento film prostě nelze jen tak zapomenout.