Jimmy z vršku
Jimmyho touha stát se „někým“ skončí ve vězení pro mladistvé. „Mohla by to pro něho paradoxně být dobrá příležitost, jak se vyhnout šedivé budoucnosti dělníka v místní rafinerii,“ říká režisér. Jenže nezralý Jimmy nemá v tomto neorealisticky laděném filmu dost sil, aby to pochopil.
Jimmy z městečka na Sardinii by chtěl „být někým“, třeba filmovou hvězdou, když občas slýchá, že se svou tváří by mohl jít do Hollywoodu. Přitom ho čeká jen dělnická práce v rafinerii a po celý jeho krátký život mu kolos továrny zastírá horizont při pohledu do dálky. Ve své naivitě se dá lehce svést k vyloupení domu, ale místo zisku a kýženého stoupání vzhůru ho tento čin přivede do vězení. Pocit prohry, zoufalství, osamění, vzdor, to všechno mu brání vzít si z nápravného zařízení pro mladistvé to dobré, co se tu nabízí. Naučí se sice jistému sebeovládání, ale jeho rozvaha v rozhodující chvíli selže. Když se dostane „na vršek“, do skupiny vedené knězem, kde delikventi v atmosféře tolerance a důvěry pracují v přírodě, Jimmy při první příležitosti uteče, cíl však nemá žádný... Část italské kritiky nadšeně mluví v souvislosti s tímto filmem o vzkříšení tradic neorealismu, nejvíce asi patrných v civilním herectví a autentické kresbě prostředí.