Vítr vane, kudy chce
Rueido je slovo, kterým si venkované v jednom italském alpském údolí připomínají solidaritu za válečných časů. Teď by stačilo mít jen trochu otevřené srdce a mysl vůči nově usazené rodině... Diritti natočil hluboký a ryzí film o věčném lidském chybování a nesnášenlivosti.
Údolí Maira v italských Alpách nabízí fascinující scenerii strmých zalesněných svahů a náhorních plošin s loukami a pastvinami, mezi nimiž jsou jako hnízda uloženy malé kamenné vesnice. Mají bohatou a dramatickou historii, ale vymírají, domy jsou zavřeny a ožívají až s turisty na začátku léta. Mladá francouzská rodina z příhraniční oblasti se rozhodne pronajmout si v jedné z nich velké hospodářství. Philippe Héraud byl původně učitelem, ale dnes má několik set koz a vyrábí ve velkém kozí sýr, jeho pohledná žena se stará o dům a čtyři děti. Zpočátku vše vypadá jako v pohádce – venkované se radují z jejich příchodu a nezištně jim pomáhají, vidí v nich šanci, jak omladit a rozproudit místní život. Ale čím lépe se manželům daří, tím více nepřátel získávají. Režisér kráčí v šlépějích Ermanna Olmiho a jeho Stromu na dřeváky, s hlubokým porozuměním vypovídá o kraji a jeho obyvatelích, vyhýbá se jakékoliv zvenčí dodané dramatičnosti.