Kryštof Kolumbus: Enigma
Téměř stoletý Manoel de Oliveira nás jako režisér (a tentokrát i jako herec) bere – pod záminkou odhalení portugalského původu mořeplavce Kryštofa Kolumba – na cestu po Starém i Novém světě. Filmový esej, v němž díky Oliveirovi opět smíme pocítit onu zapomínanou krásu, která stále kdesi přetrvává, všem dobyvatelům navzdory.
Celý život pátrá Manuel Luciano po stopách Kryštofa Kolumba ve Starém i v Novém světě. Teprve objev Kolumbova rodného domu pomůže rozřešit otázku mořeplavcova původu. K tomuto cíli směřuje celá expedice, kterou jako diváci podnikneme spolu s režisérem Manoelem de Oliveirou a jeho vnukem Ricardem Trêpou, kteří filmovému Manuelovi propůjčili svou fyziognomii pro odlišná období, v nichž se snímek odehrává. Kryštof Kolumbus: Enigma je další z Oliveirových „cest na počátek světa“ (jeden svůj film tak i nazval). Nejenže je ve svém biblickém věku 99 let už vlastně sám svědkem z jiné doby, ale jako umělec s nevšední filozofickou erudicí ví, jak minulost „odemknout“. Záminka k putování je jako vždy spíš úsměvná (byl, nebo nebyl Kolumbus Portugalec?), ale zázračná neokázalost Oliveirových posledních filmů zůstává i tentokrát bez kazu. Jak to řekl režisér na adresu jedné Donatellovy sochy: „Jednoduchost Řeků, realismus renesance.“