Katyň
Film se spíš než na katyňský zločin zaměřuje na katyňskou lež. Děj je situován převážně do okupovaného Krakova, kde jsou rodiny zavražděných důstojníků mateny protichůdnou propagandou válčících stran a marně pátrají po zajateckých osudech svých blízkých. Pravda je rekonstruována až v závěru.
Po sovětské agresi 17. září 1939 bylo v Kozelsku internováno na čtyři a půl tisíce polských důstojníků. Většina z nich byla na Stalinův rozkaz zjara 1940 zabita v Katyni. Další tisíce polských zajatců zahynuly v jiných táborech. Roku 1943 Němci obvinili z katyňského zločinu NKVD. Sověti ho naopak připsali Němcům. V poválečném Polsku se šíření pravdy o katyňském masakru trestalo... Wajda, jehož otec zajetí rovněž nepřežil, vychází z prožitků a utrpení rodin katyňských obětí. Byly klamány nejen dvojí propagandou, ale i terorizovány dvojí totalitní mocí. Děj se odvíjí převážně v okupovaném Krakově, jehož tísnivou atmosféru Wajda vykřesává z vlastní paměti, stejně jako zlověstný čas po osvobození, vnímaném jako další okupace. Výběrem protagonistů, zejména žen, matek a dcer obětí, emotivně zpřítomňuje temnou minulost, v níž však neutuchaly naděje a solidarita i neokázalá odvaha. Téma výsostně politické autor zpracovává v rovině lidské, s níž se snadno identifikujeme. Jako osvědčený kronikář polských dějin zdůrazňuje i motiv utrpení intelektuálních elit, soustavně decimovaných totalitními režimy.