Panna chlípnosti
Válečné události roku 1940 doléhají do Mexika zprostředkovaně přes uprchlíky, kteří se objevují v hlavním městě. V kavárně Ofelia vstupuje do života číšníka Ingacia svůdná Lola – Santa Lujuría (Svatá Chlípnost). Mladík se do ní zamiluje a pro opětování svého citu je schopen udělat cokoli, třeba zabít Franka.
Události druhé světové války doléhají i do hlavního města Mexika. Zde se v kavárně Ofelia rodí sadomasochistický vztah mezi mladým nesmělým číšníkem Ignaciem a záhadnou španělskou prostitutkou Lolou. Kavárna a celá pasáž jsou autentickým místem, kde se setkávali intelektuálové a kam skutečně chodili diskutovat španělští emigranti. Paz Alicia Garcíadiegová přepracovala námět Maxe Auba. Příběh se soustřeďuje na Ignacia, který se nechává využívat nestálou Lolou. Vyprávění směřuje k dramatickému vyvrcholení, ale konkrétní dějová linie je přitom čím dál tím víc rozmělňována v drobných odbočkách. Děj se tak stává nepřehledným. Arturo Ripstein se nakonec nejvíce zaměřuje na věrné vykreslení dobové atmosféry prostřednictvím kostýmů a hudby. To vše je zasazené do studiových dekorací. Zatímco literární předloha byla mírně surrealistickou anekdotou o mexickém číšníkovi, který se zaplete do atentátu na generála Franka, ve filmové podobě se vše mění na pohyblivé obrazy z národních dějin. Přestože název navozuje pocit erotického karnevalu, obsahem je spíše chlípné prolínání televizní a filmové estetiky. Dlouhé jízdy kamery v uzavřeném prostředí jsou jediným dynamickým prvkem jinak velmi sevřeného až nehybného huis clos, do nějž s každou postavou proniká tu grotesknost, jindy politická satira. Kašírovanost prostředí zde není ukrývaným nedostatkem, ale kulisou k historické skice.