Poslední eskorta
Revoltou prodchnuté komediální drama od režiséra Harolda a Maude s Jackem Nicholsonem v jedné z hlavních rolí. Dvojice cynických mariňáků má za úkol eskortovat odsouzeného vojína do daleké věznice. Nevinný mladík však v mazácích vzbudí sympatie a cesta přes několik států se mění v mejdan plný iniciačních zážitků.
Dvojice cynických poddůstojníků amerického námořnictva Buddusky a Mulhall dostane za úkol eskortovat řadového mariňáka Meadowse, odsouzeného na osm let žaláře za krádež čtyřiceti dolarů z dobročinného fondu velitelovy manželky. Eskorta se vydává na cestu a náklonnost ostřílených mazáků k nezkušenému mladíkovi, která roste s každým kilometrem, dává tušit, že jeho cesta za mříže bude klikatá a plná iniciačních zážitků. Za podvratným dramatem s komediálními prvky stojí tři ikony nového Hollywoodu – režisér Hal Ashby, scenárista Robert Towne (Čínská čtvrť) a Jack Nicholson, který kvůli roli drsňáka Budduského odmítl nabídku ztvárnit postavu Johnnyho Hookera v Podrazu. Sympatie k outsiderům a vyděděncům společnosti, pro Ashbyho typické, jsou v Poslední eskortě obohaceny o motiv revolty vůči establishmentu, silně rezonující v realitě nixonovské Ameriky. Studio Columbia zprvu odmítlo film distribuovat, ke změně taktiky jej však donutil ohlas kolem Nicholsonovy herecké ceny z Cannes. K té se posléze přidaly tři nominace na Oscara, mimo jiné pro vynikajícího Randyho Quaida coby Meadowse.