McCabe a paní Millerová
Začíná 20. století a bývalý gambler McCabe spolu s protřelou bordelmamá paní Millerovou vedou prosperující nevěstinec v nehostinném hornickém městečku na americkém Západě. Warren Beatty a Julie Christieová v legendárním Altmanově elegickém antiwesternu s podmanivými baladami Leonarda Cohena.
Píše se rok 1901 a do deštěm zmáčeného hornického městečka na úpatí zalesněných kopců přijíždí cizinec jménem John Q. McCabe (Warren Beatty). Bývalý hazardní hráč otevírá v nehostinně vyhlížející osadě nevěstinec, který se s příchodem protřelé prostitutky a posléze obchodní partnerky Constance Millerové (Julie Christieová) mění v prosperující podnik. Jednoho dne však zástupci velké důlní společnosti projeví zájem odkoupit McCabův zrealizovaný sen. Hrdý podnikatel odmítá a příchod najatých pistolníků bez skrupulí je jen otázkou času. Konvenční námět posloužil Robertu Altmanovi jako východisko pro jeho dnes již legendární revizi westernového žánru. Důrazem na psychologii postav navazuje na Anthonyho Manna či Sama Peckinpaha, melancholickým hrdinou na hranici odcházejících starých časů a pokroku na obzoru zase připomene Fordova Muže, který zastřelil Liberty Valance či Jarmuschova Mrtvého muže. Podmanivé balady Leonarda Cohena a obraz připomínající dobové fotografie zesilují elegické ladění „podzimního“ westernu, zatímco panoramatické celky na postavy jako součásti prostředí a vícevrstevnatý zvuk násobí realismus jednoho z nejdůležitějších filmů 70. let.