Vrabčí cvrlikání
Venkovan Karim přijde o práci, a aby zajistil rodinu, začne v Teheránu přepravovat na motocyklu lidi i rozvážet zboží. Dokáže vzdorovat vlivům ohrožujícím jeho dosud tak bezpečný a prostý svět? Osobitá reminiscence na De Sicovy Zloděje kol (1948) nabízí metaforu o ohroženém světě čistých hodnot. Reza Najie získal za svůj herecký výkon Stříbrného medvěda na letošním Berlinale.
Karim je vyhozen z práce na pštrosí farmě a přichází do Teheránu, aby zajistil milovanou manželku Narges a své tři děti. Jeho osudem se náhodou stává taximoped, s nímž se začne proplétat podle přání svých zákazníků rušným provozem v teheránských ulicích. Karimův kontakt s novým světem nemůže zůstat bez následků. Dokáže vzdorovat vlivům ohrožujícím jeho dosud tak bezpečný a prostý svět? Zkušený režisér Majid Majidi nabízí osobitou reminiscenci na italský neorealismus, především na mistrovské De Sicovy Zloděje kol. V příběhu o tom, jak civilizace a technologie ničí člověka, využívá amatérských herců a jejich prostřednictvím konfrontuje velkoměstské prostředí se světem čistých hodnot svého hrdiny: s rodinou, přáteli a přírodou. Metaforická bajka o morálním pádu a vykoupení, jež se vyhýbá sentimentu a sází na jemně humornou lyriku všedního dne, získala představiteli Karima Rezovi Najimu Stříbrného medvěda na letošním Berlinale.