Černý palác
Černý palác je lidové označení pro největší a ve své době nejmodernější mexické vězení Lecumberri založené roku 1900. Těsně před jeho demolicí se podařilo zachytit především každodenní život odsouzenců. Snímek patří mezi klíčové latinskoamerické dokumenty originálně reflektující společenské změny.
Popis života v největší a ve své době nejmodernější mexické věznici Lecumberri je rozdělen na čtyři části označené jako předehra, druhá doba, třetí doba a epilog. Prostřednictvím fotografií a archivních záběrů je divák vtahován do dějin „černého paláce“, až se postupně ponoří do spleti chodeb, dvorků a cel. S vědeckou strohostí nás komentář seznamuje s fungováním jednotlivých pavilonů i s jejich obyvateli. Kromě úvodní sekvence nás doprovázejí převážně jen výpovědi odsouzených. Pronikáme do rozsáhlého labyrintu obydleného chudými i bohatými, slabými i mocnými, jako by byl za mřížemi vytvořen model vnějšího světa. Odráží se tu tehdejší atmosféra z pohledu drobných zlodějíčků, zločinců či politických vězňů. Společenské rozpory vyvstávají na základě značně odlišných výpovědí zaměstnanců věznice a jejich svěřenců. Dokument natočil režisér na sklonku vlády prezidenta Luise Echeverríi, který se pokusil provést reformu vězeňského systému. Úspěšnost tohoto záměru mělo ilustrovat několik filmů, mezi nimi i Černý palác. Utilitární důvod byl však v tomto případě zdaleka překročen. Vzniklo dílo implantující do mexické kinematografie některé postupy cinema direct. Z původního projektu krátkometrážního rozsahu vznikl celovečerní snímek, který režisérovi Arturo Ripsteinovi umožnil vytvořit dva filmy zároveň – jeden obrazový a druhý zvukový.