Smutek paní Šnajderové
Neobyčejná romance jednoho léta. Píše se rok 1961 a tři studenti pražské FAMU – Čech, Slovák a Albánec – přijedou do Českého Šternberka natočit v továrně na motorky absolventský film. Setkání mladých bohémů s českým socialistickým venkovem, ale i s nečekanými láskami a absurditami doby – to je film albánského režiséra Pira Milkaniho, který velmi podobný příběh zažil na vlastní kůži coby student FAMU. Snímek, na jehož režii se podílel režisérův syn Eno Milkani, vznikl v česko-albánské koprodukci.
Historicky první hraný film natočený v česko-albánské koprodukci režíroval albánský režisér Piro Milkani společně se svým synem Enem. V autobiograficky laděném příběhu vzpomíná Piro Milkani na čas strávený v Československu v době studií na FAMU před pětačtyřiceti lety. Je léto na začátku 60. let a tři studenti pražské FAMU – Čech Karel, Slovák Artur a Albánec Leke – přijíždějí do Českého Šternberka natočit v továrně na motocykly absolventský film. Konfrontace bohémství a vnímavosti mladých filmařů s českým venkovem, setkání s celou škálou postav – od hraběte, který dělá na svém vlastním hradě průvodce, po chápavou ředitelku hotelu – tvoří jednu dějovou vrstvu příběhu. Druhou představuje osobní drama Albánce Lekeho, rozpolceného pocitem sounáležitosti se svou zemí a rodinou a okouzlením životním stylem a erotickou nevázaností české „zlaté mládeže“. Hrdinovo milostné vzplanutí ke zralé ženě, manželce policejního šéfa, je další nosnou rovinou vyprávění.