Byl jsem tady
Sedmnáctiletý Rass vyrůstá na jednom z estonských předměstí. Má své sny o životě, které se najednou zdají být tak blízko. Rass se stane drogovým dealerem… Sociálně kritický příběh o dospívání, natočený podle úspěšného románu Sasse Henna, je dokumentaristicky laděnou výpovědí o jedné generaci.
Adaptace románu Sasse Henna Byl jsem tady. První zatčení (Mina olin siin. 1. esimene arrest, 2005), jednoho z nejvýznamnějších estonských literárních děl posledních let. Sedmnáctiletý Rass vyrůstá na jednom z estonských předměstí. Postrádá pevné rodinné zázemí, jeho rodinou je parta mladých lidí, kteří nemají daleko ke krádežím. Nedílnou součástí jejich života jsou drogy. Do obchodu s nimi se zaplete i Rass, když přistoupí na jejich distribuci. Z malého množství se najednou stane dvoukilová zásilka, za niž ke vší smůle nedostala mafie zaplaceno, a tak je připravena tvrdě vymáhat dluhy… Příběh o jednom dospívání se odvíjí retrospektivně, nad listem papíru, na nějž Rass ve vězení zaznamenává své vzpomínky. Kamera je zprostředkovává v reportážně nervní stylizaci, časté je i zmnožování filmového obrazu, které zvyšuje tempo vyprávění, u něhož lze předpokládat reálný základ.