Otec dospívajícího pastýře Sonetàuly je mezi dvěma světovými válkami neprávem uvězněn, a když mladík později v aktu vzdoru podřeže stádo ovcí, sám se stane psancem. Film plný vnitřního neklidu zdobí soustředěná práce s mizanscénou.
Když je otec dvanáctiletého Sonetàuly neprávem uvězněn, převezme chlapec stádo ovcí, o které se stará. Poté, co je inzultován svým rivalem, vykoná pomstu podřezáním jeho zvířat. S příjezdem policie mladík uteče do hor, kde zvolí cestu psance. Jak čas plyne a zločiny se kupí, je stále jasnější, že se dospívající muž nikdy nebude moci vrátit do společnosti, v níž vyrůstal. A o to hůře bude vnímat změny, k nimž v ní mezitím dojde. Pečlivě komponovaný snímek zasazený do lokalit Sardinie a s nehercem v titulní roli reprezentuje tu linii kinematografie, v níž se velké dějiny snoubí s příběhem „malého člověka“. Právě důraz na jednu centrální postavu činí z filmu Sonetàula soustředěné dílo, které lze i díky časovému rozptylu pokrývajícímu více než jedno desetiletí označit za „intimní epos“. Navenek klidný, ale uvnitř napnutý titul odráží životní rytmus svých hrdinů, kteří jsou zase determinováni prostředím, v němž žijí.