Václav
Mentálně postižený vesničan Václav obývá svůj hravý, poetický svět, ale stále častěji se dostává do konfliktu se svými sousedy, spolupracovníky a členy rodiny. Tragikomedii Jiřího Vejdělka s Ivanem Trojanem a Janem Budařem v hlavních rolích inspiroval skutečný příběh z 90. let, který zviditelnila milost udělená prezidentem Václavem Havlem.
Autista Václav má status neškodného prosťáčka, s ubíhajícími roky se však množí problémy a sousedům ve vesnici i spolupracovníkům v zemědělském družstvu začíná docházet trpělivost. Stárnoucí maminka, se kterou žije, sice synovy nápady a výstřelky snáší s láskyplnou něhou, ovšem podle mínění stále většího množství lidí patří Václav, střílející z legrace vzduchovkou po kolemjdoucích nebo zkoušející řídit traktor, do ústavní péče. Nad mužem uzavřeným ve vlastním hravém, poetickém světě navíc přestává držet ochrannou ruku i jeho spořádaný mladší bratr František. Kdo najde odvahu podepsat se pod petici podmiňující propuštění Václava z vězení, kam ho jeden z jeho neuváženě zbrklých skutků dostal? Tragikomický příběh je inspirovaný skutečným případem z 90. let, který zviditelnila milost, již protagonistovi udělil bývalý prezident Václav Havel. Ivan Trojan a Jan Budař získali za své herecké výkony Českého lva.