Tan Dun: První císař
Ve velkolepém spektáklu z newyorské Metropolitní opery se na mnoha rovinách prolíná čínská a západní kultura. Inscenaci s Plácidem Domingem režíroval filmař Zhang Yimou (Zavěste červené lucerny, Hrdina). Součástí tříhodinového záznamu, který se původně přenášel do kin přímo, je i pohled do zákulisí.
Newyorská Metropolitní opera se v současnosti zviditelňuje sérií HD přímých přenosů do kin. Nabízí v nich intimně blízkou účast na výpravných představeních se špičkovými operními pěvci, kterou obohacuje o pohled do zákulisí a rozhovory s protagonisty: vzniká tak nový tvar, v němž se mísí atributy opery, kinematografie a aktuální interaktivní události. Velkolepý spektákl První císař je i v tomto kontextu výjimečnou událostí: na mnoha rovinách se v něm prolíná čínská a západní kultura – vizuálností, pěveckými technikami, nástroji, způsobem vyprávění. Inscenaci s Plácidem Domingem režíruje filmař Zhang Yimou (Zavěste červené lucerny, Hrdina, Klan Létajících dýk). Dirigující autor hudby Tan Dun je držitelem Oscara (za hudbu k filmu Tygr a drak) a globálně nejznámější současný čínský skladatel. Výpravná, početně obsazená opera je sugestivní epicky, hudebně, výtvarně, a dokonce i díky organicky včleněnému bojovému umění.