Filmový portrét vznikl k čtyřicátému výročí úmrtí jednoho z nejoblíbenějších a nejnoblesnějších českých režisérů. Kromě ukázek z desítek jeho snímků autoři upozorňují i na dějinné zvraty, které ovlivnily jeho tvorbu a soukromý život. Vědomě ho ukončil po příjezdu sovětských tanků v srpnu 1968.