Hostem v životě
Ambientní film se vydává do Himálaje po stopách maďarského vzdělance Csomy, který tu sestavil první slovník tibetského jazyka. Do tajemného, vtipného a zenově otevřeného tvaru spojil autor Tibor Szemzö (známý především jako nadstylový hudebník) asijskou hudbu, dokument z 8mm kamery i animaci.
„Osud Alexandra Csomy de Körös mě přitahoval celá léta,“ říká hudebník a filmař Tibor Szemzö. Na své cestě do Himálaje poznal místa, kde tento maďarský vzdělanec rozvíjel své učení a kde také sestavil slovník a gramatiku tibetského jazyka. Szemzö upustil od původního úmyslu natočit „normální“ portrét. Do tajemného, vtipného a zenově otevřeného tvaru spojil asijskou hudbu, dokument z 8mm kamery i animaci. Naznačil tak různé polohy, v nichž lze o Csomovi, v Maďarsku stále ctěném synovi národa, uvažovat. Tibor Szemzö je známý především jako hudebník a zvukový umělec; svébytným zvukem dotvořil dokumentární seriál Soukromé Maďarsko. Film Hostem v životě je právě tak vrstevnatý, enigmatický a volně plynoucí jako ambientní zvukové krajiny. Dílo se v roce 2008 dočká i živé multimediální scénické verze.