Ti, co zůstávají
Jak se žije v mexických vesnicích, odkud polovina obyvatel odešla za prací do USA? Co prožívají rodiče, kteří léta neviděli své děti, a děti vyrůstající bez otců? Juan Carlos Rulfo (vítěz MFF KV 2006 s filmem V jámě) a Carlos Hagerman představují desítky let trvající problém z perspektivy těch, kteří zůstali.
Jak se žije v mexických vesnicích, kde polovina obyvatel odešla za prací? Co prožívají rodiče, kteří léta neviděli své děti, a sourozenci vyrůstající bez otců? Problematika mexické emigrace do USA je poměrně častým námětem filmů hraných i dokumentárních, jen málokdy se však filmaři soustřeďují na ty, kteří se za odcházejícími příbuznými pouze dívají. Na jejich melancholické vzpomínání, bezmocný smutek, ale i nadějná očekávání či láskyplné snění. Nedostavěné domy a neobdělávaná pole představují mlčenlivé svědky skutečnosti prostoupené intenzivním pocitem chybění. Autoři filmu složili mozaiku emocí a názorů z prožitků jedenácti mužů, žen a dětí z různých koutů Mexika, zachycených s důrazem na autenticitu všedního dne. „Místo toho, abychom se s Odysseem vydali na cestu, jsme se rozhodli zůstat a vyprávět příběh Penelope a jejího věčného čekání," svěřuje se spolurežisér Carlos Hagerman.