České filmy 2008-2009 / 2009 / Hlídač č. 47 / Česká republika 2008
Železniční hlídač Douša zachrání mladého muže před skokem pod vlak. Tím si ovšem zkomplikuje snahu najít po děsivých zážitcích ze zákopů první světové války klid v soužití s milovanou manželkou. Zdá se, že Anička se do Ferdy zamilovala. Pomůže předstíraná hluchota zjistit Doušovi pravdu? A získá tím něco? Psychologické drama inspirované románem Josefa Kopty vypráví o bolestném údělu muže, který zoufale hledá ztracenou rovnováhu.
Železniční hlídač Josef Douša jednoho dne zachrání mladého muže před skokem pod vlak. Mladík Ferda se však zamiluje do hlídačovy manželky Aničky. Douša má po děsivých zážitcích ze zákopů první světové války potíže se sluchem a nyní se mu hodí předstírat hluchotu, aby zjistil, co o něm i o tušené nevěře říkají lidé kolem něj. Tímto způsobem si ovšem jen otevírá cestu k dalším pochybnostem – a mění v peklo vlastní existenci i život svých blízkých. Podle psychologického románu Josefa Kopty napsal Eduard Verner scénář, který Filipu Renčovi a Zdeňku Zelenkovi posloužil jako základ strhujícího příběhu. Ten vypráví o bolestném údělu muže, který po traumatizujících válečných zkušenostech zoufale hledá ztracenou rovnováhu v lásce, práci a rodinném štěstí. Snímek získal České lvy (herci Karel Roden a Vladimír Dlouhý, střihač Jan Mattlach) a cenu za režii Golden Reel Award na MFF v americkém Tiburonu.