Na sever
„Antidepresivní off-road movie" o cestě smolařského tlouštíka Jomara na sněžném skútru napříč nádhernou arktickou krajinou. Jomar se například naučí, jak se opít s pomocí tamponu nacucaného alkoholem, který se přilepí na vyholené místo na lebce, jak vyhrát nad sněžnou slepotou, ale především jak přemoci sebe sama a přiblížit se životní realitě. Skvělá norská komedie získala mimo jiné na letošním Berlinale Cenu FIPRESCI v rámci sekce Panorama.
Tlouštík Jomar kdysi býval úspěšný atlet, pak se ale nervově zhroutil a uzavřel se před celým světem. Film, který sami tvůrci charakterizují jako „antidepresivní off-road movie", s jemným humorem popisuje Jomarovu cestu za synem, jehož nikdy nepoznal. Při dlouhém putování potkává podobně zmatené a osamělé jedince, jako je on sám: holčičku, která žije sama s babičkou uprostřed pustiny, mladého bagristu, jenž má hrůzu z gayů a také vlastní výborný recept na to, jak se zaručeně a lacino opít s pomocí menstruačního tamponu, či starého muže, pokorně čekajícího na důstojný odchod. Každé nové setkání dodává Jomarovi sílu jet dál a kromě cíle své cesty se také určitým způsobem přiblížit životní realitě, před níž dosud utíkal. Režisér Rune Denstad Langlo, vycházející hvězda skandinávské kinematografie, sází na sérii originálních vtipů v kombinaci s určitou melancholií a krásou zasněžené arktické krajiny, ale také na skvělý herecký výkon Anderse Baasma Christiansena v roli smolaře Jomara.