Životy těch druhých
Východoněmecká realita v polovině osmdesátých let: oddaný agent tajné policie je znechucen osobními motivacemi stojícími za nařízenou špionáží. Politický thriller s milostnou zápletkou získal Oscara i Evropskou filmovou cenu a vyhrál množství diváckých ocenění na festivalech po celém světě.
Východní Berlín, listopad 1984. Vládnoucí strana si vybudovala nekompromisní systém špionáže a dozoru nad obyvateli země, který znemožňuje svobodné naplňování nejintimnějších tužeb. Režimu oddaný kapitán Gerd Wiesler přijme s dobrou vůlí i upřímným přesvědčením zadání špehovat dramatika Georga Dreymana a jeho přítelkyni, slavnou herečku Christu-Marii Sielandovou. Nově zjištěné okolnosti celého případu však Wieslera neočekávaně postaví na druhou stranu barikády. V sázce je přehodnocení protagonistových životních priorit, ale i jeho bezpečí. Tíha filmu spočívá nejen v tom, že mezi odposlouchávacími přístroji zajatý Wiesler nemá s kým mluvit, ale zejména ve skutečnosti, že každé vyřčené slovo může znamenat pád. Jaké jsou možnosti přežití a naplnění vlastních snů v režimu, jehož nabídky nelze odmítat? A dá se v atmosféře strachu a neustálého podezřívání vůbec dosáhnout klidu?