Královna Margot
Oslnivá historická freska, vycházející z literární předlohy Alexandra Dumase, líčí události kolem nechvalně známé bartolomějské noci (1572), její kořeny i následky. Je jak obrazem nejvyšší politiky, tak tragickým milostným příběhem, který spojil královnu Margot (Isabelle Adjaniová) s hugenotským šlechticem La Môlem (Vincent Perez).
Paříž, rok 1572. Svatba Markéty z Valois, sestry krále Karla IX. (Isabelle Adjaniová), a Jindřicha z Bourbonu, krále navarrského (Daniel Auteuil), měla být aktem smíření mezi katolíky a protestanty. Místo toho, aby zemi, po dlouhá léta zmítané hlubokým náboženským konfliktem, konečně přinesla klid, vedla o šest dní později k jedné z nejtemnějších nocí v historii Francie. Té noci se říká bartolomějská a bylo během ní brutálně vyvražděno na šest tisíc protestantů. Kořeny, průběh a následky tohoto masakru, viděné literární optikou Alexandra Dumase, nabídly Patrici Chéreauovi téma pro jeho vůbec nejvelkorysejší a nejvýpravnější projekt. Události oněch srpnových dní inscenuje s až barokní okázalostí, nádherou, ale i krutostí, jako jedno velké divadlo. Obratně kombinuje oslnivě výtvarnou, výsostně divadelní stylizaci s filmovým realismem a velké dějiny s malými tak, jak se mocenský boj pařížského dvora, se všemi jeho intrikami, zradami, strachem a brutalitou, prolíná s osudy pěšáků v této krvavé partii, v níž se láska může odbývat jen potají a s tragickými následky. V české distribuci, stejně jako ve zbytku Evropy a ve Spojených státech, byl film uveden ve zkrácené, 145minutové verzi. Původní verze, čítající 161 minut, se promítala pouze ve Francii, respektive na festivalu v Cannes, kde film získal Cenu poroty a Cenu za nejlepší ženský herecký výkon pro Virnu Lisiovou v roli Kateřiny Medicejské. Mimo to má snímek na svém kontě pět francouzských výročních cen César.