Cikáni
Restaurovaný film Cikáni je adaptací stejnojmenné novely (1835) nejvýznamnějšího básníka českého romantismu Karla Hynka Máchy. Máchova próza má složitou stavbu. Příběh o benátském gondoliérovi, kterého touha po pomstě za zničenou lásku přivede do Čech, je rozšířen o osudy dalších postav, jejichž životy se nakonec setkají a dramaticky střetnou v jednom místě a v jednom čase. Anton se scenáristicky i režijně vyrovnal s Máchovým dílem velmi dobře. Respektoval předlohu, ale dokázal také zhodnotit spolu s kameramanem Karlem Kopřivou možnosti filmu. Dramatické konflikty rozvinuli na pozadí několika prostředí. Pro Prolog v italských Benátkách využili „fotogeničnosti" tohoto města - úzké uličky, laguny, gondoly, moře -, v pokračování dramatu lyrickou i tajemnou českou krajinu s hradem Kokořín. Náročné restaurátorské postupy vrátily filmu původní podobu a potvrdily tak jeho postavení v historii českého filmu.