Protektor
Praha 1938. Do manželství rozhlasového reportéra Emila Vrbaty a židovské herečky Hany zasáhne nacistická okupace a začátek války. Hana nesmí pracovat ani normálně žít a Emil vstoupí do služeb německé propagandy, aby ženu chránil. Pro záchranu své lásky však zrazuje lásku samotnou… Marek Najbrt ve svém stylově precizním dramatu rozvíjí hořce skeptickou úvahu o temných stránkách české povahy.
Praha 1938. Rozhlasový reportér Emil Vrbata a herečka Hana tvoří úspěšný mladý pár. Okupace a začátek války však Židovku Hanu zbaví možnosti pracovat i normálně žít. Emil využije šanci zachránit a zároveň ovládnout ženin život a dá se do služeb německé propagandy. Aby spasil svou lásku, zrazuje však lásku samotnou: jeho „protektorství" je stejnou lží jako „ochranitelská" funkce říšského protektora Heydricha vůči českému národu. Tragédii krachujícího vztahu urychlí právě atentát na nacistického pohlavára v květnu 1942… Marek Najbrt nabízí stylově precizní dobovou evokaci. Rozvíjí ale i hořce skeptickou úvahu o temných stránkách pomyslné české povahy: v Emilovi prohrává vědomí lidské důstojnosti s kariérismem i snahou vybalancovat kompromis mezi požadavky vládnoucí moci a „nedotknutelnou" soukromou sférou. Snímek získal šest Českých lvů (včetně ocenění za nejlepší film, režii a scénář) a na MFF v Denveru byl oceněn Cenou Krzysztofa Kieślowského.