Zemský ráj to napohled
Patnáctiletá Gábina má to štěstí, anebo smůlu, že prožívá své dospívání v normalizačních 70. letech, a co hůř, v rodině, která je s politickým systémem nevyhnutelně na kordy. Její otec je totiž známý a režimem zavržený herec, který sice rodinu před lety opustil, jeho stín ovšem dopadá na dcery a manželku dodnes. Obraz doby a politického disentu vychází z autobiografického románu Terezy Boučkové.
Každé dospívání je těžké a to Gábinino dvojnásob. Nejenže se odehrává v normalizačních 70. letech, ale navíc je podmíněno tím, že její otec je známý a režimem zavržený herec. Přestože rodinu už dávno opustil, jeho stín neblaze ovlivňuje život Gábiny i její starší sestry a matky, které se snaží najít slušnou cestu společenským marasmem doby. Osud i přirozené sympatie je pak nevyhnutelně dovedou do prostředí politického disentu, který má i jinou podobu, než nabízejí učebnice dějepisu. Zemský ráj to napohled vychází z autobiografické knihy Terezy Boučkové Indiánský běh (1991), v níž s nadhledem a sebeironií reflektuje vlastní dospívání i vztah k otci, dramatikovi a spisovateli Pavlu Kohoutovi. Divák tak může nejen odhalovat skutečné předobrazy jednotlivých postav, ale z neobvyklého úhlu se podívat na nedávné období české historie, jež snímek s neobyčejnou pečlivostí evokuje.