Jan Hřebejk se představuje jako dokumentarista – autor záznamu moderní opery Aleše Březiny a Jiřího Nekvasila, jejíž protagonistkou je JUDr. Milada Horáková, poslankyně za Československou stranu národně socialistickou, která se stala obětí komunistické zvůle a byla odsouzena k smrti ve vykonstruovaném soudním procesu. Opera měla premiéru v pražském Divadle Kolowrat 9. dubna 2008 a diváci i kritika ocenili její aktuální téma i sugestivní výkon Soni Červené.
Komunistický puč v únoru 1948 znamenal rozsudek smrti pro stovky lidí. Mezi ty, kteří se stali oběťmi komunistické totality a byli odsouzeni k smrti ve vykonstruovaných soudních procesech, patřila i JUDr. Milada Horáková, poslankyně za Československou stranu národně socialistickou. Protagonistkou opery Aleše Březiny a Jiřího Nekvasila však není pouze samotná Horáková. Hlavní představitelka se v rámci moderního hudebního konceptu chvílemi mění v soudního prokurátora či v komentátora dění. Opera měla premiéru v pražském divadle Kolowrat v dubnu 2008 a diváci i kritika ocenili její aktuální téma i sugestivní výkony Jana Mikuška a Soni Červené, jíž Aleš Březina napsal roli přímo „na tělo". Zpracování filmového záznamu představení se ujal Jan Hřebejk, který s Březinou spolupracoval na většině svých hraných snímků. Z plánu natočit jen několik záběrů pro film Kawasakiho růže rychle sešlo: jedna z nejzajímavějších domácích hudebních inscenací posledních let si vynutila komplexnější přístup.