Housenka
Rok 1940, konec 2. čínsko-japonské války. Poručík Kurokawa se vrací domů jako mrzák bez končetin, jako muž-housenka. Protiválečné drama režiséra Kodžiho Wakamacua, který kdysi proslul coby tvůrce japonských erotických snímků „pinku eiga", patřilo mezi nejkontroverzněji přijatá díla letošní berlínské soutěže. Šinobu Teradžima, představitelka hlavní ženské role, získala cenu za nejlepší ženský herecký výkon.
Existuje něco jako spravedlivá válka, když v každém konfliktu se lidské bytosti navzájem zabíjejí a páchají na sobě nepředstavitelná zvěrstva? Poručík Kurokawa toto vše zažil na vlastní kůži. Nejprve byl tím, kdo mučí, znásilňuje a bere životy. Píše se rok 1940, je konec druhé čínsko-japonské války a Kurokawa se vrací domů jako válečný hrdina. Jeho hruď zdobí řada vyznamenání. Hruď, přesněji trup s hlavou, je však to jediné, co z drsného vojáka a kdysi i krutého a násilnického manžela zbylo. V rodné vesnici na něj čeká jeho žena Šigeko, jejíž povinností vůči rodině, vesnické komunitě a vlastně celému císařství je s nejvyšší obětavostí se postarat o muže-housenku, o nemluvící tělo, které se neustále dožaduje jídla a sexu. Jeden z nejkontroverzněji přijatých filmů letošní berlínské soutěže je působivé, silně protiválečné intimní drama, natočené s minimálním rozpočtem a v podstatě za účasti pouhých dvou hereckých představitelů, kteří podávají strhující výkony. Šinobu Teradžimová, představitelka Šigeko, si nakonec z Berlína odnesla cenu za nejlepší ženský herecký výkon.