Sama v Africe
Ve svém nejnovějším, vizuálně strhujícím filmu, uvedeném v soutěži benátského MFF, se slavná francouzská režisérka Claire Denisová vrací do postkoloniální Afriky, kam byl zasazen i její vynikající debut Čokoláda. O dvacet let starší Afrika je však již zcela jiná, zmítaná občanskou válkou, chaosem a násilím. Uprostřed bouřlivých historických událostí se Marie v podání Isabelle Huppertové zarputile snaží zachránit úrodu kávové plantáže kdysi vážené rodiny, do níž se před lety přivdala.
Isabelle Huppertová, držitelka Křišťálového glóbu za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii ze 44. MFF KV, ztvárňuje v nejnovějším filmu Claire Denisové postavu Marie, jež se snaží udržet při životě kdysi prosperující africkou kávovou plantáž Café Vial. Postkoloniální Afrika, kam se Denisová po mnoha letech vrací, je ale zcela jiná než ta, kterou zachytila ve svém poloautobiografickém debutu Čokoláda. O dvacet let starší černý kontinent je zmítán občanskou válkou a ohrožován zástupy dětských vojáků se samopaly. Marie a její blízcí odmítnou na rozdíl od většiny francouzských usedlíků evakuaci a zůstanou na plantáži, kde se Marie pokouší zachránit úrodu kávy a najmout dělníky na její sklizeň. Pro místní se Vialovi stanou „bílým masem" a lokální rádiová stanice triumfálně hlásí, že dny takových rodin jsou sečteny. Denisové se podařilo vytvořit vizuálně téměř magický svět, jehož krása kontrastuje s drsností historické situace a jehož hrdinové musí učinit řadu nepředvídatelných a mnohdy překvapivých rozhodnutí.