Seriózní muž
Na Larryho Gopnika, profesora fyziky na malé univerzitě na americkém Středozápadě, začínají bez varování dopadat rány osudu jedna za druhou. Co mu Bůh chce říct? Černá komedie bratrů Coenových vychází z jejich vzpomínek na léta dětství v židovské komunitě a akademickém světě Minneapolisu 60. let.
„Přijímej s prostotou všechno, co se ti přihodí." Vhodnější citát, než je moudrost středověkého francouzského rabína Rašiho, si bratři Coenovi pro svůj film, respektive pro svého hrdinu, vybrat nemohli. Protože Larry Gopnik, profesor fyziky na nevýznamné univerzitě na americkém Středozápadě, se ocitl až v jobovské situaci – rána střídá ránu a to, co až dosud pokládal za svůj bezpečný malý svět, se jaksi bez důvodu začíná rozpadat. Proč, Bože? Larry není první ani poslední, kdo klade nebesům podobnou otázku, ale ani Bůh, ani bratři Coenovi neodpovídají. Seriózní muž je patrně nejosobnějším snímkem sourozenecké dvojice, především tím, že ho situovali do důvěrně známého světa a doby svého dětství. Akademické prostředí Minnesoty 60. let a prostředí židovské komunity se pro ně stalo dějištěm „příběhu žalu, díky němuž neustále přemýšlíte, zda vás následující pointa přinutí smát se, anebo se zabít, anebo obojí”. (David Edelstein).