Jeden z nejpůsobivějších a nejkomplexnějších debutů, jaké se ve švédské kinematografii objevily od doby, kdy Lukas Moodysson představil svoji prvotinu Láska je láska. Režisérka Lisa Aschanová vzrušujícím způsobem podrývá tradiční schémata filmů o dospívání, pravidla politické korektnosti, představy o rozdělení genderových rolí - zkrátka všechny aspekty obvyklých reflexí na téma rozvíjející se sexuality.
Jeden z nejpůsobivějších a nejkomplexnějších debutů, jaké se ve švédské kinematografii objevily od doby, kdy Lukas Moodysson představil svoji prvotinu Láska je láska. Režisérka Lisa Aschanová vzrušujícím způsobem podrývá tradiční schémata filmů o dospívání, pravidla politické korektnosti, představy o rozdělení genderových rolí - zkrátka všechny aspekty obvyklých reflexí na téma rozvíjející se sexuality. Protagonistkami filmu jsou sestry Emma, talentovaná dospívající gymnastka, a Sara, předčasně vyzrálá sedmiletá dívenka. Při vstupu do školy jezdecké akrobacie poznává Emma o něco starší Cassandru a mezi oběma dívkami se začne vyvíjet komplikovaný vztah, který se postupně proměňuje v nelítostný fyzický i psychický souboj. Za svůj film, ve kterém si znepokojivým, ne-li přímo nebezpečným způsobem pohrává s tradičními žánrovými očekáváními a boří veškerá tabu, získala režisérka cenu pro nejlepší severský film a Cenu FIPRESCI na filmovém festivalu v Göteborgu a nejvyšší ocenění v kategorii hraných filmů na newyorském festivalu Tribeca.
Lisa Aschanová (1979, Vejbystrand, Švédsko) vystudovala stockholmskou Vysokou školu umění a Dánskou filmovou školu, pracovala v Královském dramatickém divadle ve Stockholmu. Pozornost na sebe upoutala sérií fiktivních reklam na ostnaté tampony „Fuck the Rapist!". Pro dánskou televizní stanici DR1 natočila třídílný seriál pro mládež Thea og Leoparden. Krátké filmy In transit (2005) a Goodbye Bluebird (2007) byly promítány na festivalech po celém světě a Aschanová si jimi získala pověst autorky, jež se ve svých naturalisticky orientovaných dílech dokáže vyjadřovat pomocí nesmírně sugestivních obrazů. Její celovečerní debut Jako opice (Apflickorna, 2011) se na newyorském festivalu Tribeca dočkal nejvyššího ocenění v kategorii hraných filmů.